Mystikeren

Hvem er jeg? Hva er jeg? Hvor kommer jeg fra, og hvor skal jeg? Hva er meninga med livet? Dette er de store eksistensielle spørsmålene som har fått historiens filosofer helt tilbake fra Plato og opp til våre dagers filosofer, fysikere, biologer og livsveivandrere å undres. Det er skrevet ned dialoger og monologer, korte og lange avhandlinger. Det er skrevet mye men kan noe beskrive det bedre enn metaforer? Og hva er egentlig metaforer? De er blitt for meg viktige personlige spørsmål som har utfordret meg på mange plan i forhold til mine tidligere trosystem. Etter hvert som jeg har søkt etter svar har jeg blitt mer og mer undrende over hvordan de forskjellige religionene vi kjenner i dag har skjult svarene i metaforer og symboler som den gang var ment kun for innviede disipler og presteskap. I dag har vi også forskjellige ordener som Rosenkors ordenen og frimuer ordenen. Vi har Sufiene, monkeordener og mange mange mystikere som sammen med yogier har spredd sine forståelser til søkende tilhørere, som igjen har gitt oss nøkkelen til oldtidens bibliotek. Det Aleksandriske bibliotek er blitt erstattet av world wide web. Lånekortet er blitt erstattet med nettverkskort. Så hvem er disse mystikerne og hva er essensen av det de har formidlet videre? Sri Ramana Maharshi gir oss noen nøkler gjennom blant annet boken; "Who am i?". Vi finner også en liknende tilnærming gjennom Sri Nisargardatta Maharaj`s mange åpne samtaler som har blitt til oversatte bøker, hvorav den mest populære og anbefalte boken av de alle er; "I am that". Sufiene og østens mystikere og poeter som Rumi, Hafiz og flere til gir oss også glimt av den dypere essensen av hva vi er. Rumi kaller på oss også gjennom sitt dikt: Come, come, whoever you are. Wanderer, worshipper, lover of leaving — it doesn't matter, Ours is not a caravan of despair. Come, even if you have broken your vow a hundred times, Come, come again, come Uansett bakgrunn kaller altså mystikeren på oss. Om vi har brutt løfter våre løfter hundrevis av ganger inviteres vi igjen tilbake til å gjennopta kontakten med mystikeren i oss selv. Vi inviteres til å legge bak oss tanker om skyld og dårlig samvittighet. Vi inviteres til å tilgi det som har vært, og bevege oss fremover, oppover. Rumi sier videre: "Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing, there is a field. I will meet you there." Vi har kommet inn i en verden hvor vi blir oppfordret av mystikeren til å ta på oss andre briller. Når vi mediterer over Rumis strålende innblikk gjennom "det tredje øyets" briller vil vi kanskje få erkjenne glimt av mystikeren i oss. Men aller først må vi legge fra oss de brillene vi har fra før. Rumi fortsetter: "God turns you from one feeling to another and teaches by means of opposites, so that you will have two wings to fly, not one." Når problemene føles som en mørk, uoverkommelig høy vegg hvor vi benytter uttrykk som; "Jeg har møtt veggen", eller "havnet i kjeller`n", oppfordres vi til å se forbi begrensningene....å se mulighetene i et fugle/meta perspektiv. Vi blir invitert til å ta se at hver eneste følelse og tanke har en motsats. En mot pol. Her er en kjent indiansk parable som forklarer det på en fin måte. The Tale of the Two Wolves Native American Analogy "One evening a Cherokee elder sat with his grandson at the fire to tell him about the battle that goes on inside people. He said, "My son, the battle is between two ' wolves' inside us all. One is Evil. This wolf speaks with anger, envy, jealousy, hatred, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority and ego. The other is Good. This wolf speaks with joy, peace, love, hope serenity, humility, kindness and caring, empathy, respect for self and others, generosity, truth and faith. The grandson listened to his grandfather's word and then asked, "Which wolf wins?" The wise Cherokee looked into his grandson's eyes and replied, "The one you feed." Rumi hjelper oss å se forbi begrensningene vi ofte tillegger det menneskelige aspektet og fører oss videre forbi dødsfrykten og inn i tunnelen hvor lyset av Rumis ord skinner i den andre enden som en magnetisk kraft. Mystikerern i oss kaller. Kan du kjenne det?? "I died as a mineral and became a plant, I died as plant and rose to animal, I died as animal and I was Man. Why should I fear? When was I less by dying? Yet once more I shall die as Man, to soar With angels blest; but even from angelhood I must pass on: all except God doth perish. When I have sacrificed my angel-soul, I shall become what no mind e'er conceived. Oh, let me not exist! for Non-existence Proclaims in organ tones, To Him we shall return. Ken Wilber inviterer oss på en "hvem er jeg?" meditation som kan hjelpe oss til å få dette glimtet av mystikeren i oss :) https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BA8tDzK_kPI#!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar